Nuffnang Ads

Saturday 20 August 2011

Kisah Muffin PolkaDotsOven

Bismillahirrahmanirrahim...
Segala Puji Bagi ALLAH...





Muffin ini telah dibikin untuk satu acara berbuka puasa, dah bersawang dalam folder ni baru nak siar. Pasal muffin ni, saya yang berkeras untuk membuatnya sendiri walaupun suami kata beli sahaja apa yang ada di kedai memandangkan kami tengah sibuk menyiapkan tempahan Sweet Pop Roll. Ye lah, kalau kita tak buat sendiri, mana kita nak feel sesuatu resipi tu kan? Bila dah try ni barulah tahu teknik dan bahan-bahannya. Selama ini duk fikir buat muffin ni susah...rupanya lebih senang dan kosnya lebih murah berbanding cup cake. 




Saya buah dua adunan, satu saya jadikan muffin coklat, satu lagi saya jadikan muffin vanilla (saya tak letak serbuk koko, gantikan dengan tepung). Hasilnya dalam anggaran 25 biji satu adunan. Saya bawa 35 biji, selebihnya ditapau untuk adik ipar dan bekalan assistant cilik yang penat membantu mengacau adunan. Dek kerana tiada coklat chip, saya letakkan coklat masakan yang dihiris diatasnya. Kelihatan hodoh tapi sedap rasanya.



Resipinya saya ambil di muffinrecipes.net, tapi telah saya olah dengan bahan yang ada di rumah.




MUFFIN COKLAT VERSI POLKADOT KITCHEN

Bahan-bahan

2/3 cawan serbuk koko
2 biji telur gred A
2 cawan tepung serbaguna
1 cawan coklat chip (saya guna coklat masakan yang dihiris)
½ cawan gula (saya jadikan ¾ sebab nak bagi manis sket)
2 sudu teh baking soda
1 1/3 cawan susu cair
1/3 cawan minyak masak
1 sudu teh vanilla
½ sudu teh garam halus 





Cara membuatnya

1. Panaskan ketuhar 170 darjah celcius (oven saya ni kecik je).
2. Susun paper cup dalam acuan.
3. Dalam satu mangkuk besar, satukan serbuk koko, tepung, gula, baking soda, garam. Kacau 

    menggunakan whisker.
4. Masukkan juga separuh dari coklat hiris tadi.
5. Dalam mangkuk yang berlainan, satukan telur dan susu. Kacau dengan mixer.
6. Masukkan bancuhan telur ke dalam bahan kering. Kacau sehingga sebati.
7. Kemudian scoopkan ke dalam paper cup sehingga paras ¾ cup.
8. Taburkan dengan coklat yang berbaki tadi dan sedia untuk dibakar selama 15-20 minit       
    mengikut saiz paper cup. 
9. Keluarkan dari oven, sejukkan dan sedia untuk dihidang.

No comments:

Post a Comment