Nuffnang Ads

Monday 8 August 2011

Nasi Dagang

Bismillahirrahmanirrahim...
Segala Puji Bagi ALLAH...




Dua hari lepas teringin sangat nak makan nasi dagang…terngiang-ngiang pula keenakan nasi dagang mak mertua di kampung. Berbekalkan apa yang ada kat rumah saya berjaya juga sediakan nasi dagang ala kadat (sebab saya saya malas nak pergi kedai...jalan sesak pasar ramadhan (param). Kalau ikutkan nak juga saya buat my fav gulai ikan tongkol dan acar timun. Alhamdulillah saya telah berjaya memasak nasi dagang seadanya. Tidaklah sesedap mana...bolehlah layan. Sehari sebelum itu saya membeli nasi dagang di param...mahalnya Subhanallah, rasanya tak seberapa....lantas saya buat keputusan buat sendiri sahaja, buat sikit je...cukuplah utk kami tiga beranak sampai sahur. Kalau tak sedap pun berbaloi sebab buat sendiri... 




Beras pulut tidak saya rendam pun memandangkan ia jenis lembut. Kalau direndam bimbang akan benyek je nanti nasinya... disini ingin saya kongsi resepi nasi dagang dengan anda semua...




NASI

2 cawan beras biasa
1 cawan beras pulut
1/2 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
1 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil halba
1 ulas bawang merah dimayang halus
1 cm halia dimayang halus 


CARA MEMBUAT NASI

  1. Campurkan dua beras ini. Kukus kira-kira 15 minit.
  2. Larutkan gula dan garam dalam santan cair.
  3. Kemudian angkat, letak dalam satu bekas. Gaulkan nasi dengan 2 cawan santan cair tadi. Biarkan 5 minit sebelum dikukus semula.
  4. Kukus semula selama 15 minit lagi. Sementara menunggu nasi masak, anda bolehlah menyediakan gulaiya.
  5. Selepas 15 minit, angkat dan gaulkan dengan santan pekat, halba, bawang dan halia. Sedia untuk dihidang.






GULAI AYAM

½ ekor ayam
1 cawan santan pekat
5 ulas bwang merah dikisar
3 ulas bawang putih dikisar
2 cm halia dikisar
3 cm lengkuas dikisar
1 sudu besar rempah kurma
5 tangkai cili padi
2 cawan air
Minyak masak secukupnya
Gula dan garam secukupnya
Asam keping


CARA MEMBUAT GULAI


  1. Tumiskan bahan kisar sehingga kering air. Masukkan rempah kurma sekali.
  2. Bila garing dan pecah minyak, masukkan ayam. Gaul mesra dengan rempah. Biarkan sebentar dalam 5 minit sebelum memasukkan dengan air dan asam keping.
  3. Biarkan menggelegak dan ayam empuk selama 45 minit. Saya suka makan ayam yang super tender dan dimasak lama. Nyum2.
  4. Bila gulai sudah pekat dan ayam empuk sebagaimana yang diingini, masukkan santan dan gaul rata.
  5. Masukkan garam dan gula dan kacau selalu.
  6. Agak-agak dah masak bolehlah diangkat dan dihidangkan.



Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment